Khamis, 19 November 2009

generasi keLima vs. generasi keenam

Generasi keLima muncuL pada tahun 1991 dan generasi keenam muncuL 5 tahun kemudiannya dengan konsep yang sama cuma rupa paras yang Lebih menawan dan keLihatan Lebih gagah serta tampan...Pada awaL keLahiran generasi ini, ia memang menJadi kegiLaan ramai tetapi kerana kos yang timggi untuk memiLikinya maka ramai yang teLah berputus asa tapi ia tidak Lagi pada masa kini...generasi keLahiran Jepun ini sentiasa menJadi kegiLaan semua waLaupun pada masa kini umur mereka yang Lanjut tetapi masih ramai yang sanggup meLabur demi generasi ini sehingga ratusan ringgit dan ada Juga memcecah ribuan ringgit...

Generasi ini terbahagi kepada 2 piLihan sama ada coupe (sedan) or hatchback...coupe sesuai digunakan bagi mereka yang berkeLuarga kerana ruang yang besar dan mempunyai 4 pintu manakaLa hatchback puLa Lebih keciL berbanding coupe dari segi ruang daLamannya dan hanya mempunyai 2 pintu saJa...kedua - dua generasi ini sememangnya mempunyai rupa paras yang tidak akan diteLan zaman kerana ia sentiasa keLihatan bergaya dan sporty..


Nadi pengerak bagi kedua - dua generasi ini Juga terbahagi kepada banyak piLihan kerana ia berdasarkan kemampuan dan permintaan..spesifikasi nadi pengerak generasi ini menggunakan DOHC VTEC (Double Over Head Cam Variable valve Timing and lift Electronic Control) adaLah sistem yang sepenuhnya berdasarkan computer...ECU ataupun Computer Box adaLah otak kepada generasi ini kerana akan mengawaL sistem engin serta sistem - sistem Lain...Jika ECU tidak beroperasi maka tidak bernyawa Lagi Lah generasi ini dan ia perLuLah digantikan dengan yang baru...ECU tidak mudah rosak dan ia boLeh mencecah hingga ratusan tahun untuk hidup tetapi ia cuma aLahan pada water atau nama saintifiknya nya iaLah air...

Engin DOHC VTEC berbeza sekaLi sekaLi dengan sistem TURBO (is a gas compressor that is used for force - induction of an internal combustion engine) kerana VTEC beroperasi pada setiap kaLi gear ditukar dan apabiLa RPM meter memcecah 4500mph maka VTEC akan muLa menJerit tapi bagi TURBO ia hanya beroperasi apabiLa gear 3 dan sebab tu Jugak Lah TURBO seLaLu kaLah Je biLe drag hahahahaha...VTEC adaLah sistem engin ringkas dan Jimat kos serta boLeh LenJan hari - hari tapi TURBO tak sama sekaLi sebab ia perLu sentiasa diservis setiap masa dan meneLan beLanJe yang tinggi...VTEC Juga boLeh dicampur adukkan dengan TURBO maka akan Lahir La VTEC TURBO...nie adaLah bagi sesape yang terasa dah ready dan dah Lama idup boLeh La try...SUMPAH berdesupppp pegi cam Jet...


Bahagian kaki sebagai penggerak generasi ini hanya memerLukan kasut 15 inch or 16 inch...nie dah styLo dah Jgn La duk gataL - gataL nak pakai 17 inch sebab boLeh effect kat throtLe body, driveshaft sekaLigus meLukakan cover fender generasi ini...kaLau generasi yang baru muncuL sekarang nie boLeh pakai kasut 17 inch sebab dorang dah memamg kuar kiLang pun 17 inch dah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan