Ahad, 14 Februari 2010

keJuaraan raLLy dunia dengan Neo S2000


kereta raLLy MEM Proton Super S2000 teLah diLancarkan pada Ogos LaLu bertempat di ibu peJabat Proton di BristoL EngLand. Neo S2000 teLah menJaLani transformasi dan direka bentuk semuLa sepenuhnya oLeh MEM (MeLLors eLLiot MotorSports) mengikut spesifikasi yang dikehandaki oLeh Super 2000...Neo S2000 tak banyak beza dengan Satria Neo yang terdapat dipasaran cuma lampu dan pembuka pintu sahaja dikekaLkan sama dan bahagian Lain teLah diperkukuhkan dan diubahsuai sepenuhnya ...

hasiL rekaan MeLLors eLLiot MotorSports (MEM) Neo S2000 teLah mencapai tahap keLuLusan daripada siri raLLi FIA Super 2000...

Konsep yang digunakan daLam menghasiLkan Neo S2000 adaLah gabungan daripada jurutera - jurutera pereka yang inovatif...PengaLaman kumpulan teknikaL dan Juga pemiLik MEM seLama 25 tahun teLah memberi keJayaan daLam menghasiLkan Neo S2000...KeseLesaan kepada pemadu teLah diberi keutamaan kerana pemandu bagi Neo S2000 adaLah seorang yang teLah mencapai banyak kemenangan begitu berpengaLaman dalam sukan ini, Chris Mellors...

Neo S2000 memang menarik dan didatangkan Lengkap dengan pakaJ aerodinamik pada bumper depan, side skirt, bumper beLakang dan spoiLer yang sesuai dan cantik untuk rekabentuk Satria...Neo S2000 boLeh mencapai specifikasi raLLi dunia dengan ruang depan yang keciL dan kerendahan ketinngian bumbung yang menepati kehendak siri raLLi FIA Super 2000 ..Tempat duduk pemandu dan pembantu pemandu teLah ditetapkan dan tidak boLeh diubah supaya berat pemandu dan pembantu pemandu pada kereta dapat dikurangkan...MEM teLah mereka "roLLcage" khas dendan besi yang paLing ringan iaitu "Chrome MoLy" sepanJang 35 meter ntuk menJamin keseLamatan dan ketahanan kereta apabiLa berLakunya kemaLangan ..."Rollcage" ini juga tidak akan menghaLang pemandu dan pembantu pemandu untuk keLuar daripada kereta jika berLakunya kecemasan...

Engin 2 Liter Neo S2000 adaLah engin asaL 1.8 Liter yang diguna pakai pada modeL kereta Waja dan teLah diubahsuai oLeh Jurutera MEM untuk menghasiLkan sehingga 278bhp @ 7600rpm dengan kuasa kuda pada tahap maksimum ketika digunakan daripada 5,500 sehingga 8,500rpm denagn gabungan sistem kotak gaer 6 keLajuan 4WD Super 2000 yang sedia ada...

Sistem brek Neo S2000 menggunakan aLLoy 4-pot kaLiper dan "ventiLated" disk gabungan daripada berat keseLuruhan Neo S2000 ini iaitu 1150KG memberikan keputusan yang memberangsangkan apabiLa brek ditekan pada Jarak dekat...Saiz
"ventiLated" disk ini sesuai digunakan pada kedua - dua permukaan JaLan sama ada pada JaLan bertar (TARMAC) atau berbatu (GRAVEL)...Neo S2000 diditangkan khas dengan dua Jenis rim yang berbeza saiz bergantung pada permukaan JaLan...Jika dipermukaan bertar penggunaan rim 18 inci dan dipermukaan berbatu rim 15 inci digunakan...


Car specification

Chassis
Can be configured for Right-Hand or Left-Hand drive
Front bumper design to maximise aerodynamics and cooling
Small frontal area
Modified front & rear wings to maximise width
Lightweight rear spoiler for minimum drag
MEM lightweight FIA-approved integrated Chromo-steel rollcage
Strategic body strengthening increasing torsional stiffness

Engine
4 cylinder MEM-Proton 2000cc S2000 engine
Forged pistons
Lightweight steel connecting-rods
Billet steel crankshaft
Lightweight steel flywheel with integral ring gear
278bhp@7600rpm
GEMS X25 engine ECU and power management system with
integrated data-logging and colour dashboard display

Transmission
Xtrac “532” 4WD Super 2000 transmission system
6-speed sequential gearbox with engine cut on up-shift
Limited Slip Differentials:
Front, plated· mechanical, externally adjustable
Centre, spool·
Rear,· plated mechanical, externally adjustable
Hydraulic handbrake with auto-release system for rear differential
Bespoke WRC-style lightweight driveshafts all round

Suspension
Tubular fabricated front & rear crossmembers
Front: Lower wishbone and MacPherson strut
Rear: Lower wishbone and MacPherson strut
MEM-Dynamics dampers all round
Anti-rollbars front and rear, optional sizes available
One-piece alloy hubs, interchangeable front to rear

Brakes
Front: Alcon 4-piston forged calipers, 350mm vented discs, (Tarmac)
Front: Alcon 4-piston forged calipers, 300mm vented discs, (Gravel)
Rear: Alcon 4-piston forged calipers, 300mm vented discs, (Common)
MEM pedal box assy, adjustable for driver position

Steering
Hydraulic power-assisted rack and pinion
Adjustable steering column reach and height
Quick-release steering wheel

Electrical
GEMS Multiplex wiring and power management system incl. auto-power reset
Central multi-function key pad control and integrated data-logging.
Information by colour TV screen dashboard display.

Fuel system
72 litre AFS FT3 safety fuel with quick-change fuel control cassette
FIA Staubli dry-break fill and vent connections

Wheels
18”x8” alloy for Tarmac
15”x6.5” alloy for Gravel

Dimensions
Length 3905mm
Width 1800mm
Height 1300mm
Wheelbase 2440mm
Front track 1543mm
Rear track 1543mm
Weight 1150kg, (Tarmac), 1200kg, (Gravel)

Prices for the race-ready car begin from 170,000 Euros.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan